اسکلت بتنی ساختمان

اسکلت بتنی ساختمان

ساختمان با اسکلت بتنی

ساختمان با اسکلت بتنی یکی از متداول‌ترین نوع ساختمان‌های مدرن است. به اجزای افقی اسکلت بتنی “تیر” و به اجزای عمودی آن “ستون” اطلاق می‌شود. به علاوه صفحه بتنی که طبقات را از همه جدا می‌کند دال نامیده می شود. ستون ها مهمترین جز اسکلت بتنی هستند و وظیفه تحمل بار مرده و زنده ساختمان را به عهده دارند. اگر به دال یا تیر نیرویی ناگهانی وارد شود، تنها یک طبقه آسیب می‌بیند اما در صورتی که به ستون آسیبی وارد شود خطر ریزش کل ساختمان وجود دارد.

بتن‌های به کار رفته در اسکلت ساختمان از نوع بتن مسلح هستند. در بتن مسلح، فولاد به صورت میلگرد ساده یا آج دار به کار برده شده است. این ترکیب بسیار عالی عمل می‌کند و دارای مقاومت فشاری و کششی بالایی است. زیرا بتن تحت فشار بسیار مقاوم است و فولاد دارای مقاومت کششی بسیار خوبی است. به طور کلی می توان گفت بتن مسلح در برابر بارهای زنده، مرده، بارهای دینامیکی، بار باد و بار زلزله مقاوم است.

سقف به کار رفته در این نوع ساختمان از نوع تیرچه بلوکی یا به صورت بتن مسلح است. یکی دیگر از اجزای به کار رفته در ساختمان‌های دارای اسکلت بتنی، دیوار برشی است. وظیفه دیوار برشی تقویت مقاومت ساختمان در برابر بارهای افقی وارد شده بر آن از قبیل بار باد و بار زلزله است. دیوارهای برشی معمولا در ساختمان‌های بلند بتنی به کار برده می‌شوند و در ساختمان‌های چند طبقه لزومی به اجرای این نوع دیوار نیست.

در ساختمان‌های بتنی می توان انواع نمای ساختمان را به کار برد. از جمله نمای شیشه‌ای، نمای خشک، نمای اسپایدر و نمای کامپوزیت. دلیل این امر قدرت تحمل بار اسکلت بتنی است. در این نوع اسکلت به راحتی می‌توان از نمای ساختمانی سنگی و آجری نیز استفاده کرد