پنجره متناسب با خانه شما!

پنجره متناسب با خانه شما!

می‌گویند پنجره، چشم خانه است و این تعبیر زیبا و درستی است. پنجره درست مانند چشم واقعی، به چهرۀ ساختمان زیبایی می‌دهد و به فضای درون آن نور می‌بخشد. جایگاه و کاربرد پنجره نه فقط برای ساختمان، بلکه از لحاظ فرهنگی هم دارای اهمیت است. تا جایی که در طول تاریخ اقوام و تمدن‌های مختلف، پنجرۀ خانه‌ها و ساختمان‌های خود را طوری ساخته و اجرا می‌کردند که تا حدودی بازتاب‌دهندۀ سلیقه و باور عمومی‌شان باشد. امروز برای انتخاب مدل پنجره خانه‌‌های مسکونی، تقریبا هیچ محدودیتی وجود ندارد.
هر طراح یا صاحب ملکی می‌تواند برای خانه‌ای که در حال ساخت یا بازسازی است پنجرۀ مدرن یا کلاسیک انتخاب کند. البته این روزها هر سبک پنجره‌ای که بپسندید با متریال و مواد مدرن و باکیفیت ساخته می‌شوند و تفاوت عمدۀ آن‌ها فقط در نما و ظاهرشان است. البته موارد کاربرد و طول عمر متریال گوناگون یا طراحی‌های خاص ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشد که در ادامه به این مطلب هم می‌پردازیم و به شما ایده ‌هایی برای پنجره خانه می‌دهیم.

هنگام انتخاب مدل پنجره خانه‌‌های مسکونی، چه مواردی را در نظر داشته باشیم؟

همان‌طور که گفته شد در معماری ملل مختلف و طی هر دورۀ تاریخی، پنجره یکی از مهم‌ترین عوامل برای شکل دادن به ظاهر بناهای مسکونی و ابراز ویژگی‌های معماری آن بوده است. اگر پنجره از خصوصیات محیطی و فرهنگی شهر یا محلی که خانه در آن ساخته می‌شود برخوردار باشد، به خوبی هویت و اصالت معماری خود را آشکار می‌کند.
اما در جهان امروز این تفاوت‌ها از بین رفته یا کم‌رنگ شده است. در حقیقت پنجره‌های یک ساختمان بیشتر نمایان‌گر سلیقه، فرهنگ و حتی باورهای طراح یا صاحب آن است و کمتر وابسته به عوامل پیرامونی دیگر است. البته توصیه می‌شود هنگام انتخاب پنجرۀ خانه به شرایط آب‌ و هوایی، میزان و جهت تابش آفتاب، جهت و شدت وزش باد و … هم توجه کنید.
در ادامۀ این متن شما را با ایده ‌هایی برای پنجره خانه و انواع سبک‌ها و جنس‌های مختلفی که این روزها در بازار وجود دارد آشنا می‌کنیم.