موتور خانه : مزایا و معایب

موتور خانه : مزایا و معایب

معرفی انواع سیستم‌های گرمایشی خانگی: موتورخانه

سیستم گرمایشی موتورخانه از سیستم‌های تاسیساتی و گرمایش مرکزی است. موتورخانه معمولا در آپارتمان‌هایی به کار می‌رود که بیشتر از ۱۲ واحد دارند. در این سیستم آب در موتورخانه گرم می‌‌شود و از طریق سیستم گرمایشی شوفاژ به واحدها منتقل می‌‌شود. آب در لوله‌های هر واحد می گردد و فضای خانه را گرم می‌کند.

 

مزایای موتورخانه

هنگام مقایسه سیستم‌های سرمایش و گرمایش و بین انواع سیستم‌های گرمایشی خانگی، موتورخانه مانند بخاری از لحاظ انرژی دارای بهره‌وری مناسبی است. همچنین برخلاف آن فضای زیادی را اشغال نمی‌کند. موتورخانه و شوفاژ در کنار هم شاید یک وسیله گرمایشی لوکس به شمار نیاید، اما توانایی بسیار خوبی در گرم کردن واحدهای مسکونی دارد.

 

معایب موتورخانه

افراد زیادی گرمایش مرکزی به وسیله موتورخانه را بهترین سیستم گرمایشی منزل و بهترین گرمایش برای خانه می‌دانند، اما این وسیله معایبی نیز دارد. نیاز به فضایی مجزا، عدم انتقال یکنواخت حرارت و نیاز به لوله‌کشی زیاد در واحدها از مشکلات موتورخانه است. همچنین، هزینه انرژی بین ساکنان مجتمع تقسیم می‌شود و در نتیجه، برای مصرف استقلال

ندارید. امروزه پکیج‌ها در میان انواع سیستم سرمایش و گرمایش ساختمان در کنار سیستم گرمایشی شوفاژ، جایگزین موتورخانه شده‌اند و بهترین سیستم گرمایشی منزل در مقایسه با آن به شمار می‌آیند.